Firefox se drží z několika důvodů. Mezi ně patří dlouhá historie, kladení důrazu na soukromí a dříve také velké množství unikátních add-onů. Tato řada přídavků však zmizela vlivem velké bezpečnostní aktualizace a už se nevrátí, což se také na klesajícím počtu uživatelů projevilo.
Safari je zase unikátem vlivem uzavřeného ekosystému Applu. Byť i na Macu, iPhonu či iPadu lze Chrome používat, Safari je stále hlavní volbou pro podstatnou část uživatelů. Synchronizace mezi Applem vytvářenými produkty zkrátka funguje mnohem lépe.
A co ostatní, ptáte se? Jako bych slyšel o Internet Exploreru, Opeře, UC Browseru, Edge a dalších. Na ně se zaměříme dále.
Od časů Netscapu zažil trh s prohlížeči vlastně jen tři různé vítěze. Dlouhého suveréna Internet Explorer, krátkodobě dominující Firefox a následný raketový vzestup předtím minoritního Chromu, který se od té doby ještě nezastavil. Jde o dvě desítky let soupeření (v případě Netscapu a IE), ovšem velkých změn zase tolik nebylo.
Historie je však důležitá z toho důvodu, že dobře naznačuje chování uživatelů. Ti se rádi přesunou na jeden jediný prohlížeč, pokud je to pro ně výhodné, a věrnost platformě není až tak klíčová. Ta je dlouhodobě viditelná v praxi pouze u Firefoxu a IE, a v omezené míře také Opery. Jenže Firefox stagnuje, IE rychle umírá a Opera? Opera je Chromium.
Celkové statistiky mluví jasně. Napříč platformami drží Chrome celých 62,58 % trhu, s meziročním nárůstem téměř 5 %. Safari má 15,64 % a polepšilo si téměř o procento, ale tohle číslo je závislé prakticky zcela na hardwarových prodejích Applu.
Firefox, ten už má jen 4,7% podíl, což je, buďme upřímní, tristní situace. Pokles o necelé procento za rok už hodně bolí, a nic nenapovídá tomu, že by se trend měl zvrátit.
Je tu mobilní UC Browser, skvělý na slabší hardware. Jenže jak stoupá počet dostupných a výkonných smartphonů, klesá i podíl UC Browseru. Opera, ta už dlouho staví na Chromiu a má ještě méně než Firefox. IE má 2,56 %, podpora od Microsoftu je dávno pryč, ani legacy systémy už ho neberou.
Edge čeká na resuscitaci (zatím má méně než IE), ale ve chvíli, kdy přijde, a to bude možná už brzy, nebude to hrát roli. Nový Edge totiž také staví na Chromiu.
Google si může mnout ruce.
Jasně, není to všechno, máme tu i další prohlížeče – Vivaldi (Chromium), Konqueror a bůh ví co ještě. Jenže jsou nepodstatné, mají příliš malý podíl a žádné slovo. Alespoň zatím.
U vyhledávačů máme přeci unikátně Seznam, nebudeme se i tady odlišovat od celosvětového stavu?
V podstatě nikoliv. Chrome má 62,29 %, Firefox 11,78 %, Safari 9,7 %. Poté následují IE, Opera a Edge, všechny pod 5 %. Firefox je u nás poměrně populární, Safari naopak o něco méně, nic neočekávaného. Chromě má ovšem přesto přes 62 % a dále roste. Firefox klesá – v dubnu minulého roku ještě držel silných 15 %.
Pokud se podíváme čistě na osobní počítače, zjistíme, že je Chrome ještě dominantnější, drží si nějakých 70 %, Firefox lehce pod 10 %, Safari jen 6,44 %. IE ještě podivuhodně skomírá nad 5 %, zbytek je zanedbatelný.
Mobilní svět? Ani zde Chrome neklesne pod 50 % (a pod 60 jen sotva). Má v dubnu tohoto roku podíl 59,25 %. Samsung Internet (integrovaný prohlížeč na smartphonech Samsungu) existuje s 6,83 %, UC Browser má 6,54 %, Opera 3,2 %. I zde Chrome roste vzhůru.
Konsolidace trhu je naprosto zřejmá. Google nyní se svým Chromem drží otěže v rukou, a je z velké části jen a pouze na něm, kam se bude svět prohlížečů dále ubírat.
Je otázkou, kdo současného krále svrhne a kdy to bude. Je možné, že si budeme muset počkat na něco radikálně nového. Současný design naprosté většiny prohlížečů je totiž téměř identický.
Použitá statistická data:
gs.statcounter.com