Všední nástrahy internetu: krádež identity a kyberšikana

Zábava zbaběl​ých: Kyberšikana

Ještě než se pustíme do jednotlivých nástrah, povězme si zběžně o problému kyberšikany. Přestože můžeme mít dojem, že se týká snad jen žáků základních škol, co neumí včas vypnout Facebook, není tomu tak. Kyberšikana je problém, který hranice digitálního světa přesahuje a má dalekosáhlé následky i v reálném životě, a nemusí se nutně týkat dětí a mladistvých, byť zde je pravděpodobnost výrazně zvýšena.

Základním pravidlem je nejen se pomocí vlastní asertivity umět šikaně bránit – ať už blokací agresivních či vulgárních uživatelů, vlastním klidem a inteligentní diskuzí nebo prostou ignorací – ale také ji rozpoznat u ostatních a zastávat se slabších. Je to jako ve skutečném životě: pokud víme, že někdo někoho šikanuje, neměli bychom jen mlčky přihlížet a nechť se děje, co se děje; kyberšikana je zbabělost nejvyššího kalibru.

Dnešní internet, od e-mailů přes sociální sítě po instant messaging, ale i například SMS zprávy či volání, nám dává adekvátní možnosti obrany. E-maily můžeme automaticky odkazovat do spamu, na sociálních sítích můžeme uživatele blokovat, to samé platí pro instant messaging; chytré telefony dnes mají aplikace, někdy i integrované od prodejce, které umožňují zablokovat obtěžující číslo.

Odstřižení útočníka od oběti je v případě kyberšikany nejefektivnější metodou, reálně je nicméně důležité připustit si možnost komplexní šikany kombinující reálný život a digitální; v tom případě je nutné obě cesty koordinovat, obzvláště u dětí.

Platí navíc ty samé zásady, jako u šikany ve skutečném světě: oběti pomáháme, útočníka odhalíme, nahlásíme a postaráme se o nápravu situace.


Krádež identity

Je jedno, zda se do potíží dostaneme vlivem phishingu, pokročilého sociálního inženýrství nebo prostou fyzickou krádeží peněženky s doklady; ukradení digitální identity je vážným problémem, obzvláště, pokud si uvědomíme, co vše znamená a jaké jsou implikace pro náš život pracovní, osobní i jakýkoliv jiný.

Ideální je dvoufázové zabezpečení e-mailu a dalších klíčových služeb, které alespoň dočasně útočníka zpomalí. Pokud je nám ukradena peněženka, pak doufejme do doby, než krádež dokladů oznámíme na policii, která znemožní další zneužití občanského průkazu k přístupu do online služeb.

V případě, že je nám však například ukraden přístup k e-mailu, a to zcela, máme problém. V takové chvíle je nutné jednat, a to poměrně rychle: jde o centrální bod našeho ekosystému služeb a v případě, že má útočník přístup k e-mailu, může si lehce vytvořit přístup téměř k čemukoliv.

Pokud se k e-mailu stihnete dostat rychle, dokážete možná ještě včas změnit heslo; to vás může zachránit a zamezit dalším problémům. Pokud se tak však nestane, budete muset sáhnout k pokročilejším metodám. Někteří e-mailoví poskytovatelé mají infolinku. Pokud lze na ni okamžitě volat a pokud může podobné situace řešit, jde o ideální volbu a postačí se jen přes telefon identifikovat.

Pokud ani to možné není, pak bude nutné sáhnout k resetu hesla. Kolonka „Zapomněli jste heslo?" je dostupná u téměř všech služeb, dostanete možnost buď se identifikovat pomocí záložní e-mailové adresy, speciální, předem stanovené otázky, kterou jste sami zadali i s odpovědí.

Pokud ani to nepomůže a účet nejde obnovit, založte si novou e-mailovou schránku a dejte všem vašim kontaktům vědět, aby váš předchozí e-mail ignorovali, neboť může být zneužit.

Problém je, pokud na e-mail máte navázánu řadu dalších služeb – útočník je totiž může při vlastnictví vašeho e-mailu snadno získat pro sebe pouhým obnovením hesla.

Velmi důrazně proto doporučujeme vytvoření dvoufázového ověření: ať už pomocí SMS zaslané na mobil nebo jiné pokročilé metody, ujistěte se, že i při krádeži e-mailu se můžete do schránky zpět dostat a trumfy držíte v rukou vy, ne útočník.

Jinak se totiž můžete ocitnout ve velkých problémech, z nichž je jen těžko úniku.


Ing. Petr Tsironis AI Umělá inteligence Artificial Intelligence Machine Learning ML.NET Microsoft 365 Digitální technologie