„Nehraj si se svým mobilem, naprogramuj ho!" hlásal během výkonu své funkce bývalý americký prezident Barack Obama. Ačkoliv jde samozřejmě o trochu nadnesenou větu, ve své podstatě dobře ilustruje to, k čemu by státem podporované školství mělo vést své žáky a studenty.
Smartphone nebo laptop má dnes každý, používat Twitter nebo Facebook zvládne i malé dítě; jenže chápe také, že si na sociálních sítích musí dávat pozor na to, co píše? Ví, co je kyberšikana a rozumí alespoň trochu tomu, jak všechna ta elektronika vlastně funguje?
Podpora výuky informačních technologií na základních školách povede nejen k rozvoji základní digitální gramotnosti budoucích generací, ale zároveň také pomůže s další prioritou vzdělávání: nalezením zaměstnání.
Dnes už je obecně přijímaným faktem, že digitální revoluce a robotizace způsobí zánik mnoha tradičních zaměstnání, jejich transformaci, nahrazení jinými povoláními nebo úplnou transformaci pracovního trhu v daném odvětví.
Snad na všech pozicích však bude klíčové umět ovládat elektroniku a chápat principy a důsledky práce s ní. Nejde ale jen o práci: i komunikace s úřady a celková proměna společnosti (hovoříme například o „informační společnosti") způsobuje nechtěné vyčleňovaní těch, kterým jsou digitální technologie cizí.
E-government a průmysl 4.0 nejsou jen prázdné pojmy, ale postupně implementované praktiky zcela klíčové i pro střední Evropu. V řadě severských a západních zemí existují projekty, které podporují informatické myšlení. Je to potřeba: počítačových odborníků je už dnes nedostatek a situace se bude v příštích letech zřejmě i nadále zhoršovat.
Projekt PRIM (Podpora rozvíjení informatického myšlení) vyjadřuje na webových stránkách imysleni.cz řadu konkrétních bodů zaměřujících se na zlepšení výuky na pedagogických fakultách, vzdělávání učitelů informatiky a nezapomíná ani na širokou veřejnost. Připravit chce například:
Přestože studenti a veřejnost jsou pro projekt důležití, hlavním smyslem má být podpora učitelů v jejich nelehké práci. Zaměření je však široké: od mateřských přes základní školy, střední školy a gymnázia až po dokončení maturity.
Už nyní jsou dostupné sady vzdělávacích materiálů. Ty jsou přizpůsobeny současným rámcovým vzdělávacím programům a jsou rozděleny do oblastí robotika, algoritmizace, programování a informatika.
Materiály mají učitelům pomoci připravit své vzdělávací okruhy a žáky podporovat v rozvoji matematického myšlení. Vše je zcela zdarma – jediné, co školy potřebují, jsou počítače, další náklady tím výukovému systému nevznikají. Pro učitele se v jednotlivých vzdělávacích materiálech nachází krátký úvod, který jim danou sadu představí a poradí, jak vést výuku a jak se na ni vhodně představit.