Když popis místa nehody nestačí: aplikace Záchranka přináší videopřenosy

Hlavním problémem, s kterým se operátoři vždy potýkali při tísňových voláních, byla závislost na verbální komunikaci volajícího. Ten často situaci neuměl, či nemohl řádně popsat a vznikalo mnoho prostoru k nedorozumění, kdy operátoři museli zdlouhavě zjišťovat potřebné detaily.  V historii záchranných služeb tak bylo několik pokusů o zprostředkování videa – od využití veřejných mobilních aplikací nebo dodatečných zařízení – ovšem nikdy se nesetkaly s masovým rozšířením. Aplikace Záchranka, oficiální aplikace záchranných složek ČR, ve spolupráci s českými operátory přichází jako první na světě s celostátně jednotným a plošným systémem videopřenosu z místa události pro potřeby tísňové linky.

Videopřenosy v aplikaci Záchranka

Pokud nastane potřeba, aby se operátor na místo nehody podíval pomocí videopřenosu, následný proces je pro volajícího velice jednoduchý. Bude mu totiž zaslána SMS s jednorázovým odkazem na číslo z kterého voláte. Ten po kliknutí otevře zašifrovaný videopřenos. Hovor s operátorem nadále probíhá a pro uskutečnění takového přenosu stačí uživateli jen chytrý telefon s kamerou a aktivní internetové připojení – 4G/LTE, 5G, nebo WiFi.

Mohlo by vás zajímat: #1 Jak chránit své zdraví a duševní pohodu?​​​

Aplikaci Záchranka není nutné nikterak aktualizovat – ve finále totiž funkcionalita není závislá pouze na aplikaci a operátoři SMS s odkazem na videopřenos mohou zaslat jakémukoliv uživateli, který kontaktuje tísňovou linku. S aplikací získáte samozřejmě navíc její běžné funkce, jako je sledování polohy, které přijde velice vhod, či rychlé vytáčení v případě nouze.


Od testování k ostrému provozu

Funkce videopřenosů je dostupná oficiálně až teď, ale bylo samozřejmě potřeba ji otestovat v terénu. Probíhaly tak testovací hovory, kdy si operátoři velice chválí nové rozšíření hovorů. Nové rozšíření totiž může pomoci v mnoha situacích. Například u hromadných autonehod operátoři mohou pomocí videa získat přehled nad celkovou situací a poradit volajícímu další postup. Operátoři mohou také z videa vypozorovat komplikace okolního terénu, či rizikové faktory a zaslat na místo specializované složky nebo rovnou povolat vrtulník.

Při srdeční masáži mohou operátoři díky videopřenosu také mnohem efektivněji navigovat nezkušeného člověka, který potřebuje pomoci například s umístěním, či frekvencí masáže. Součástí videopřenosu je také živý chat, kdy tuto funkci mohou využít například neslyšící a získat pokyny přímo od operátora. Celkově tak video umožní práci nejen operátorům, ale zefektivní i přípravu samotných záchranných složek. Díky videu si mohou už při příjezdu připravit například specializované záchranné prostředky ve vozidle.

Unikátnost českého projektu

Dle autora projektu je aplikace unikátní nejen v Evropě, ale i ve světě. Některé státy dle organizace EENA (European Emergency Number Association) tuto možnost již testují, nicméně Česká republika je první, která dotáhla projekt do plného provozu – kdy funguje na výbornou. Při testování totiž videopřenos pomohl již například u autonehody, resuscitace nebo když dítě spolklo cizí předmět.

Aplikaci Záchranka najdete na www.zachrankaapp.cz​

Ing. Petr Tsironis AI Umělá inteligence Artificial Intelligence Machine Learning ML.NET Microsoft 365 Digitální technologie