Jedna z nejstručnějších definic praví, že za e-learning považujeme výuku s využitím výpočetní techniky a internetu. Velmi často je taková výuka v českém prostředí spojována s řízeným studiem v tzv. LMS. Touto zkratkou označujeme programy pro řízení výuky, obvykle se v nich výuka realizuje prostřednictvím kurzů či modulů, systémy umožňují kurzy nejen tvořit a studovat, ale umí i účastníky testovat, hodnotit atp. Mezi nejčastěji používané LMS patří systém Moodle.
Co zahrnuje pojem e-learning?
Pod pojem e-learning se vejde celá řada různých kurzů: od rozsáhlých plně distančních, kdy student vůbec nepřijde do kontaktu s lektorem, až po jednoduché doplňky běžné prezenční výuky (např. při prezenční výuce účastníci v tabletu nebo počítači řeší pracovní list nebo kvíz).
Součástí e-learningu může být prakticky jakýkoliv digitální materiál. Texty, videa, tabulky, audionahrávky atd. Texty může vyučující prezentovat např. formou blogů nebo e-booků, součástí řady kurzů je i diskuzní fórum.
Pokročilejší LMS umí i další věci: obsahové moduly je možné sdílet mezi více kurzy, systém tak zrychluje a zjednodušuje přípravu lektora. Běžnou součástí je databanka testových úloh, všechny učební texty je možné tvořit v HTML editoru – je tudíž možné používat odkazy, externí grafiku či multimédia.
Gamifikace vzdělávání
Trendem poslední doby je tzv. gamifikace vzdělávání, tj. do procesu výuky jsou zařazovány i prvky, které známe z herního průmyslu. Např. různé simulátory nebo hodnocení studentů formou postupu do další úrovně kurzu – to vše známe ze světa počítačových her.