Google, Seznam, Yahoo… To jsou jména několika z řady internetových vyhledávačů, které vás k dovedou k nepřebernému množství informací. Jediné, co potřebujete, je být online, umět si otevřít internetový prohlížeč na stránce jednoho z vyhledávačů a dokázat se správně zeptat.
Ptají se všichni digitálně gramotní jedinci. A ptají se na všechno – hledají práci, hledají nejlepší destinace na dovolenou, hledají odpovědi na řadu velkých otázek života. Ptát se můžete skutečně na cokoli. Ostatně tak vznikají vtipné statistiky. V minulém roce nás v České republice nejvíc zajímaly volby, Jiří Kajínek, e-shop Lidlu nebo třeba celosvětová záhada proč se kočky bojí okurek (zkuste si to vyhledat).
Ke správnému položení dotazu internetovému vyhledávači je třeba si uvědomit, jaká klíčová slova vystihují podstatu vašeho problému. Chcete pracovat jako účetní v Praze? Pak hledejte: práce účetní v Praze. Anebo na to jděte jinak a vyhledejte si: nejlepší portály pro hledání práce.
Jediný problém je, že vedle řady užitečných pravd, je internet plný také omylů, lží a konspiračních teorií. Odpovědi na něj totiž vkládají lidé. A znáte lidi…
Aby vám sloužil dobře, musíte se naučit:
Díky online vyhledávačům se za sekundu dostanete k takovému množství informací, že by tři životy byly málo na to, abyste si je přečetli všechny. Vyhledávače naštěstí výsledkům hledání samy dávají prioritu, čímž vám usnadňují jejich třídění. Nejlepší výsledky bývají nahoře. Ale pozor – úplně první řádky vyhledávače často věnují těm stránkám, které si u nich koupily reklamu. Jsou sice vzhledem k vašemu dotazu relevantní, ale zároveň jsou upřednostněné kvůli tomu, že zaplatily. Naštěstí je poznáte – reklama musí být označená. Třeba ikonou Ad jako advertisement, tedy reklama.
Navzdory tomu, že se do vyhledávače vejde nesrovnatelně víc informací, než kolik pojme lidský mozek, je každý vyhledávač pořád jen nástroj. A jste to vy, kdo ho ovládá – vy mu zadáte úkol a vy vyhodnotíte, zda ho splnil uspokojivě.