Co je to netiketa?
Pojem Netiketa vznikl spojením dvou slov: network = internetová síť a etiketa = pravidla slušného chování. Z toho plyne jednoduchá a stručná definice: Pravidla slušného chování na internetu. Tak jako jsou dodržovány pravidla slušného chování v reálném životě (na ulici, ve škole, na úřadě), stejně tak to je i v online světě, konkrétně na internetu.
Řekneme si pár zásad, které jsou uplatnitelné jak v reálném životě, tak si také uvedeme několik příkladů uplatnitelných výhradně v online prostoru – na internetu, především v diskuzním fóru, v emailu či v jiném komunikačním prostor, kde probíhá virtuální rozhovor.
Pravidla slušného chování (nejen) na internetu
- Pište pravopisně, s diakritikou a interpunkcí – vyhnete se tak zbytečným posměškům od provokatérů, kteří rádi poukazují na chyby druhých. Pamatujte, vše co napíšete a pod čím se podepíšete na internetu, to tam zůstane a bude to kdykoliv a kýmkoliv dohledatelné. Nevíte si rady s gramatikou? Doporučujeme tyto webové stránky:
- Zastávejte se druhých – zastat se druhého na internetu je snazší než zastat se někoho na ulici. Použijte rozumnou argumentaci, vysvětlení a pomozte uvést tvrzení a názor druhého na pravou míru.
- Respektujte druhé – jste-li účastníkem diskuze, pravděpodobně se dostane do kontaktu s lidmi, kteří budou jiného názoru než vy. Respektujte to nebo takovou diskuzi opusťte. Ale také respektujte jejich čas, možnosti, věk, znalosti a další.
- Odpouštějte – „Chybovat je lidské," a to jak v reálu, tak na internetu. Odpouštějte nejen chyby, ale také neznalost.
- Pomáhejte druhým – Ne všichni jsou tak znalí, proto nabídněte pomoc či radu, pokud o ní druhý žádá. Třeba příště budete potřebovat poradit vy.
Jaká pravidla platí konkrétně pro internet?
- Nerozesílejte spamy – to jsou ty zprávy, které vám chodí do emailu a zahlcují vaši emailovou schránku. Většinou se jedná o nevyžádané zprávy, především o emaily reklamního charakteru, nabídky, žádosti apod.
- Nešiřte neověřené zprávy – dozvěděli jste se překvapující, zdrcující nebo srdcervoucí zprávu, která ve vás vyvolala zděšení, strach, paniku či lítost? Pozor! Podvodníci rádi hrají na city, čímž se snaží oslovit příjemce. A často to, bohužel, funguje. Ověřte si, zda je zpráva opravdu pravdivá - má důvěryhodného autora, kontaktní osobu a objevuje se i v jiných médiích? Ověřte si to.
Psali jsme o netiketě:
Co byste měli zvládat, abyste obstáli v digitálním světě: DigComp 2.1. Rámec digitálních kompetencí pro občany