Nutným předpokladem pro běžné fungování s digitálními technologiemi je být vybaven potřebnými digitálními vědomostmi, dovednostmi a zkušenostmi. Ty je nutné cíleně rozvíjet. K tomu je třeba vědět, v jaké oblasti se potřebuji zlepšit, chtít se zlepšit a najít způsoby, jak digitální vědomosti, dovednost a zkušenosti rozvíjet. Dobrou zprávou je, že většinu vědomostí, dovedností a zkušeností potřebných k práci s digitálními technologiemi, lze dnes poměrně rychle získat s pomocí internetu.
V současné době obsahuje internet milióny webových stránek a na nich "tuny" textů ke všem možným tématům. Nejzákladnější možností vzdělávání je vyhledávat tyto vzdělávací texty a díky nim si zvyšovat svoje digitální vědomosti a dovednosti v dané oblasti: www.portaldigi.cz
Video sehrává v současné době nezastupitelnou roli a také nevídaný rozmach. Ukazuje se, že video je efektivnější komunikační médium než psaný text. Na internetu lze dohledat videonávody a videopostupy k téměř k jakékoliv činnosti, např. jak využívat různé programy a aplikace, kdy a kde požádat o eObčanku, jak ovládat mobil... Nejčastěji k tomu lze použít www.youtube.com nebo webové stránky konkrétního výrobce.
Dobrým počinem jsou videa sdružení CZ.NIC, která se zaměřují na problematiku internetu. Ke každému videu je zpracován doprovodný text, který se dané problematice věnuje více do hloubky: www.jaknainternet.cz
Hraná videa ke všem 21 digitálním kompetencím vznikají v současné době v projektu DigiStrategie 2020. Hlavními postavami jednotlivých příběhů je čtyřčlenná rodina, která formou příběhů představuje podstatu jednotlivých digitálních kompetencí.
Velmi efektivním vzdělávacím nástrojem jsou diskuzní fóra a chaty. Právě zde totiž nejčastěji probíhá komunikace mezi návštěvníky diskuzních fór. Fóra mohou být řízena nebo také ne. Příspěvky lze prohlížet v několika formátech a v některých případech je možné k nim připojit přílohu.
Chat umožňuje účastníkům kurzu diskutovat na webu synchronně v reálném čase.
Fóra a chaty mohou být propojeny s předchozím textem nebo videem, kdy autor umístí do fóra nebo chatu informace, výzvu k přemýšlení nebo otázkám a rozvíjí účastníky diskuze prostřednictvím otázek a odpovědí.
Základním prvkem e-learningu je kurz. Kurz obsahuje bloky z různých témat, uspořádaných tak, aby bylo dosaženo požadovaných cílů vzdělávání. Některé činnosti mohou být hodnocené, stejně tak celý kurz. Účastníci procházejí kurzem, studují vzdělávací materiály a vykonávají požadované činnosti za pomoci tutora nebo za pomoci nastaveného systému.
a) E-learningový kurz bez pomoci tutora
E-learningový kurz, obsahuje bloky témat, uspořádané tak, aby bylo dosaženo požadovaných cílů vzdělávání. Obsah je sestaven z potřebných studijních materiálů a studijních činností tak, že vše (testy, úkoly) vyhodnocuje systém automaticky.
b) E-learningový kurz za pomoci tutora
Tento typ e-learningového kurzu je ještě efektivnější oproti předchozímu kurzu. Efektivitu zde zajišťuje tutor, který je pro studující učitelem a pomocníkem v jedné osobě. Provází je e-learningovým programem, určuje tempo, řídí aktivity (např. moderuje diskusní fóra), hodnotí úkoly i aktivitu v kurzu. Studující se obrací na tutora s čímkoli, co se týká daného kurzu. Mohou s ním konzultovat své úkoly, cokoli, co je zajímá k tématu, co jim není jasné. Tutor provází studenty tímto studijním prostředím a pomáhá jim dosahovat studijních cílů efektivněji než naprogramovaný systém. Ukázku e-lerningových kurzů najdete zde: www.digivyuka.cz
Konzultační činnost spočívá v poskytování odborných konzultací a ve vydávání odborných stanovisek v tématech, na která se konzultanti zaměřují. On-line konzultace probíhají pomocí nástrojů Skype, Hangout apod.
V některých případech jsou pro konzultační činnost připraveny celé webové stránky, které jsou zaměřeny na témata konzultací a jsou v nich zabudovány konzultační nástroje. Konzultační činnost se odehrává přímo zde.
Mohlo by vás zajímat: Proč se zajímat o novinky ze světa digitálních technologií?