Získaná praxe přímo od profesionálů je víc než brigáda mimo obor

Učíme děti, aby se nebály oslovovat své známé, známé známých, lidi, o kterých slyšely v médiích, nebo firmy, jejichž činnost se jim líbí a chtěly by se v daném oboru začít rozvíjet. Mezi mladými Čechy a Slováky není tato forma networkingu oproti západním zemím zatím příliš obvyklá, když ale překonají ostych, bývají překvapeni, s jakou ochotou se setkávají," uvedla Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka společnosti Samsung, která spolupracuje na projektu Tvoje šance pro znevýhodněné děti s neziskovou organizací Nadání a dovednosti. V rámci tohoto projektu se nadaní středoškoláci podívali například do útrob pražského letiště, poznali prostředí organizace Paralelní Polis, centra Impact Hub Praha, navštívili kanceláře Google Prague, mediálních domů, Akademie věd České republiky, Greenpeace, Skupiny ČEZ, Alza.cz a mnoha dalších.

Právě na prahu dospělosti, kdy se děti rozhodují, kam v životě dál, je velmi přínosné poznat osoby, které se podobnou kariérní cestou vydaly, a vyslechnout si jejich příběhy, zkušenosti a rady," míní dále Zelenická.

Podle kariérových poradců je právě získávání informací přímo od profesionálů z oboru v současnosti jednou z klíčových součástí „informálního" vzdělávání. Nejenom vědomosti, ale i kontakty velmi usnadňují vstup na trh práce a zisk stabilního zaměstnání podle vlastních preferencí. Jakákoliv praxe přesahující školu, i dobrovolnictví, má podle osobních koučů zpravidla dopad na osobní zralost mladého studenta. Jeho schopnost nést zodpovědnost za svá rozhodnutí, mluvit sám o sobě a za sebe, pracovat systematicky na úkolech a nečekat, že věci rozhodne někdo jiný. 

Pro budoucí kariéru jde o důležité vlastnosti. Vedle networkingu, stáží a exkurzí bych mladým lidem velmi doporučila také učení se skrz tzv. stínování (shadowing). To je v českých reáliích stále trochu opomíjeno, přitom možnost stínovat nějakého experta je pro lidi z praxe méně náročné než formálnější zajištění exkurze, stáže či trainee programů. Například nováček v oboru lektorování mě může sledovat celý můj školicí den, od přípravy, realizace po ukončení. Do mé práce nevstupuje. Jen je pak vhodné ukončit den alespoň 20- až 30minutovým shrnutím si, co se v praxi opravdu dělo, a dát prostor na zodpovězení případných otázek pozorovatele, které si celý den zapisoval," radí další tip pro mladé lidi kariérová koučka Petra Drahoňovská.​

Zdroj: TZ Samsung Tvoje Šance


Ing. Petr Tsironis AI Umělá inteligence Artificial Intelligence Machine Learning ML.NET Microsoft 365 Digitální technologie