Jak mít uklizeno v počítači?

Složky a adresáře v počítači

Uložená data v počítači nebo v mobilním telefonu je potřeba mít "někde" schovaná pro další použití, nebo je nutné je archivovat. Měli bychom tak mít povědomí o tom, že existují soubory či dokumenty, které se ukládají do složek a adresářů. A právě ty fungují podobně jako naše šuplíky. K tomu, abychom se v takto získaných datech orientovali, nám každé zařízení nabízí výchozí strukturování obsahu, díky kterému jsme schopni později vyhledat a najít to, co potřebujeme. Na základě těchto dovedností (opravdu to není těžké) si můžeme vytvářet vlastní hierarchii složek (šuplíků) a různě pracovat se soubory např. přejmenovávat je, kopírovat je, vkládat jinam, odstraňovat atd.

DigiVideo: DigiVzdělávání – Správa dat, informací a digitálního obsahu

Pomocí této dovednosti máme pak v budoucnu usnadněnou práci s daty, budeme umět uspořádat adresáře a soubory v přehledné struktuře a orientovat se v ní. Mít pořádek ve vlastním počítači znamená úsporu našeho času, kdy nemusíme zdlouhavě hledat to, co jsme si před časem do počítače někam uložili. Podobně jako to máme doma se zásuvkami. 

Zálohujte, zálohujte, zálohujte

Ale přeci jen, je tu jedna významná výhoda, oproti těm dřevěným šuplíkům. A tím je možnost složky kopírovat a mít tak data uložená na více místech. Každému z nás se zcela jistě povedlo vymazat si ze svého počítače či mobilu jedinečný text, video nebo neopakovatelné fotky, které už nikdy nevyfotíme. To jsou ztráty, které nás mnohdy dlouho bolí. 

Rada je tedy jednoduchá: kromě udržování pořádku v našich datech pravidelně zálohujme. Omylem vymazaný soubor si pak během chvíle nahrajeme znovu ze zálohy a vyhneme se tak stresu a smutku. A co vy? Máte pořádek ve svých šuplících?


Ing. Petr Tsironis AI Umělá inteligence Artificial Intelligence Machine Learning ML.NET Microsoft 365 Digitální technologie