Gamifikace aneb Když je učení zároveň hrou

Gamifikace ve vzdělávání dospělých

Učení hrou se uplatňuje hlavně u malých dětí, a to zejména v předškolním a mladším školním věku, principy gamifikace však ocení i mnozí dospělí. Jak taková gamifikace ve vzdělávání dospělých vypadá?  Představte si, že máte absolvovat školení o novém produktu. Místo klasické prezentace si pro vás školitelé připravili online hru. Nejdříve si vyberete svého avatara, se kterým vstoupíte do  virtuálního světa, kde plníte úkoly a sbíráte body. Váš avatar se může procházet po virtuálním pracovišti, komunikovat s kolegy či se zákazníky a cestou sbírat odznaky nebo nějaké jiné odměny za dosažení cílů. Záměrem tvůrců takového školení je, aby se uživatelé v průběhu učení bavili a museli vyvíjet aktivitu, díky které si prezentovaný materiál lépe zapamatují. 

V souvislosti s gamifikací se často hovoří o tom, že se dostáváme do stavu flow. To znamená, že se ponoříme do činnosti, která nás uspokojuje tak, že zapomínáme na čas, zažíváme pocity radosti, štěstí a vnitřního uspokojení. Takový stav je nejen příjemný, ale zároveň i užitečný, protože stav flow “nakopne” mozek ke skvělým výkonům.  

Možná si nyní říkáte “tohle pro mě není, raději si všechno v klidu přečtu”. To je samozřejmě v pořádku. Každému vyhovuje něco jiného, někdo dá přednost tradičním metodám, jiný rád experimentuje a tvoří. Klíčem k úspěšné gamifikaci je najít správnou rovnováhu mezi zábavou a vzděláváním a zajistit, aby herní prvky skutečně podporovaly učení a rozvoj dovedností. 

Co se v gamifikaci používá?

Z výše uvedeného příkladu můžeme odvodit některé prvky gamifikace. Gamifikované vzdělávání bývá často založené na principech storytelingu, neboli na příbězích. Vstupujete do příběhu, kde si vytvoříte vlastní virtuální postavy (avatary), které vás reprezentují v herním prostředí. Dále se můžete setkat s udělováním odměn, například ve formě bodů či odznaků, zařazování do žebříčků, které nám ukazují  srovnání s dalšími hráči (studenty). Kromě toho si pro vás tvůrci občas připraví různé výzvy neboli krátkodobé úkoly s jasně definovaným cílem a časovým limitem. Důležitou roli plní gamifikovaná zpětná vazba, která zábavnou a interaktivní formou poskytuje informace o pokroku a dosažených výsledcích. 

Trendy v gamifikaci

Gamifikace se neustále vyvíjí a přizpůsobuje novým technologiím a pedagogickým přístupům. 

Jedním z hlavních trendů je využívání umělé inteligence. Například společnost Procter & Gamble používá AI v kombinaci s herními prvky ve svém náborovém procesu. Umělá inteligence zde slouží jako prvek adaptivního učení. To znamená, že zadávané úkoly jsou přizpůsobeny potřebám uživatelů v závislosti na na jejich výkonu. Kromě toho AI může sloužit k vytváření virtuálních asistentů a chatbotů, kteří studentům pomáhají s orientací v učebním materiálu a odpovídají na jejich dotazy. 

K dalším trendům patří používání virtuální reality či prvků sociálního učení. Díky němu jsou hráči/studenti motivování ke spolupráci a sdílení prostřednictvím diskuzních for, posíláním vzkazů apod.

Vyzkoušejte si gamifikaci

Nemůžete rozhodnout, zda je tento způsob učení pro vás vhodný? Vyzkoušejte si to a uvidíte. Pokud chcete zlepšit své jazykové dovednosti, stáhněte si aplikaci Duolingo, která je v základním nastavení bezplatná a která je určena právě k výuce jazyků. Na začátku si zvolíte jazyk a uděláte vstupní test, který vás zařadí do úrovně. Těšit se můžete na krátké interaktivní úkoly, po jejichž splnění se okamžitě dozvíte, zda jste zvolili správnou odpověď. Cestou budete sbírat různé odměny a pokud vás to zajímá, můžete se porovnávat s dalšími studenty. Cvičení jsou prokládána různými interaktivními, zábavnými příběhy a motivují studenty, aby hned od začátku mluvili, četli, psali a poslouchali. Svůj profil si můžete personalizovat volbou avatara.

Pokud vás zajímá, jaká je úroveň vašich digitálních kompetencí, můžete vyzkoušet nástroj Evaldo. Tento testovací nástroj propojuje test digitálních kompetencí s prvky gamifikace.

Jako příklad aplikace herních prvků do e-learningu poslouží rozhodovací scénář, v němž hráč musí volit z navrhovaných možností. Jak takový scénář vypadá, můžete vyzkoušet v aplikaci Yo Scenario.  Pokud vám nedělá problémy angličtina, zkuste si, jak byste zvládli komunikaci se zákazníkem

Pro tvorbu e-learningu s prvka gamifikace slouží například platforma  Centrical. Zde si uživatel může vybrat z různých herních příběhů, včetně automobilových závodů nebo hry, v níž se v roli průzkumníka vydá na cestu, plní úkoly a po cestě sbírá cenné předměty.

Vyzkoušejte si gamifikaci s přáteli či s rodinou a zjistěte něco o zajímavých místech. Doporučit můžeme například českou aplikaci Skryté příběhy. Až příště vyrazíte na výlet, můlžete se podívat, zda se v okolí nenachází některé z míst, které jsou v aplikaci zpracované do formy příběhu. Na místo pak dojdete podle mapy a v aplikaci si poslechnete příběh, který se k místu váže. Pak si můžete zkusit plnit různé úkoly, díky kterým se pobavíte a zároveň i zjistíte řadu zajímavých informací. 

Ing. Petr Tsironis Digitální identita Digitální technologie Digitální kalendář Digitální kancelář Digitální kompetence Digitální výuka Digitální vzdělávání