Ve většině případů stojí za blokováním důvod bezpečnostní. Blokování načítání externích prvků v těle emailu je silným nástrojem v boji proti otravnému a všudypřítomnému spamu, který může v závislosti na jeho povaze vézt až ke zneužití našich osobních dat. Takové neblokované automatické načtení může pomocí odkazů přenášet informace o čase přístupu k emailu, či dokonce poloze uživatele. Řada emailových klientů proto primárně externí obsah automaticky blokuje a nechává volbu na samotném uživateli, zda-li je pro něj daný email věrohodný či nikoliv. Následně pomocí pravidel chování a algoritmů „se učí“ a aplikuje tyto výsledky na další nové zprávy na základě uživatelských voleb – blokovaní adresáti, nebo adresáti z whitelistu (známí - povolení - odesílatelé).
Správný grafický email (povětšinou ve formě tzv. newsletteru) by měl splňovat alespoň částečnou přístupnost ke svému obsahu i bez načtení grafických prvků právě pro případy jejich zablokování. Tedy vyplnění popisu daných obrázků, které se vypíšou do těla emailu na místě zobrazení dané grafiky. Průvodní texty by neměly být součástí grafiky, takže by uživatel měl v úvodních pasáží emailového sdělení poznat, zda-li jde pro něj o vyžádanou poštu či nikoliv i bez načtení lákavé grafiky. Měla by mu být zachována (povětšinou v patičce) možnost odhlášení z odběru těchto zpráv, nebo viditelně umístěný kontakt pro možné kontaktování o poskytnutí dalších informací. Pokud není žádný z těchto základních atributů splněn, může jej uživatel bez váhání označit za SPAM a smazat, čímž může založit i pravidlo pro pozdější automatické zpracování podobných zpráv od tohoto odesílatele (zjednodušeně řečeno).
Ukázka blokovaných obrázků v těle emailu
Automatické zobrazení obrázků v těle emailu je tak doporučeno zapínat u známých odesílatelů, které si manuálně může uživatel přidat po potvrzení (většinou v záhlaví těla obdrženého emailu) do povolených odesílatelů nebo přímo do adresáře kontaktů v emailovém klientu.