TRENDY #5 – Sociální sítě dneška

Facebook (FB) je sociální síť zaměřená na sdílení osobních zážitků. Nejvyužívanějšími službami je přidávání statusů, sledování tzv. zdi, stránek a skupin, ale také využívání různých aplikací. Uplatnění má ale i v obchodu a mimo propagaci může fungovovat i jako firemní informační zdroj. V organizacích se často využívá možnost přidávání fotek a videí či oznámení o nějaké události. Velký význam má FB v rámci občanských aktivit, marketingu (filtruje placenou reklamu dle preferovaných témat uživatele) či různých sociálních skupin a klubů. Mezi mládeží do 18 let je používán spíše jeho textový kanál (messenger), než jako sociální síť pro sdílení života. 

Twitter je sociální sítí umožňující tzv. mikroblogování. Uživatelé posílají tzv. tweety – zprávy o maximální délce 280 znaků, jež je možné doplnit obrázkem, videem nebo odkazem. Systém umožňuje sledování tweetů vybraných uživatelů (tzv. following). Jedná se o sociální síť, která slouží pro výměnu krátkých informačních zpráv většinou specializovaného obsahu. 

LinkedIn umožňuje především propojení s pracovním trhem. S jeho pomocí lze budovat svoji profesní kontaktní síť nebo si vytvořit životopis. LinkedIn je vítaným pomocníkem organizací, které zde mohou hledat vhodného kandidáta na pracovní pozici. Základní profil, který je pro běžného uživatele zcela dostačující, je zdarma, doplňkové funkce jsou už placené.

Mohlo by vás zajímat: HTTPS aneb bezpečně na internetu především​​

Instagram se zaměřuje na okamžité sdílení fotek a videí. K tomu je určena řada filtrů, které lze na pořízenou fotografii aplikovat. Aplikace se nesnaží konkurovat jiným sociálním službám, ba naopak umožňuje snadné sdílení fotografií na další sociální sítě jako je Facebook nebo Twitter. Velmi oblíbená je mezi nejmladšími uživateli, a to zejména pro jeho dynamičnost – hodně obrázků méně textu, možnost sledovat kohokoliv, kdo má veřejný profil.

YouTube je portál pro sdílení videí, umožňuje komukoliv nahrát, zveřejnit a sdílet libovolná videa po internetu. Každý den je na portálu YouTube přehráno přes dvě miliardy videí. Internetový obsah lze kromě samotného serveru sdílet i na webových stránkách, a především různých sociálních sítích. Služba YouTube je pro uživatele zdarma, veškeré finance pocházejí z reklamy.

Snapchat je podobná sociální síť jako Instagram. Jde o aplikaci, která umožňuje především sdílet fotografie a videa. Oblíbená je převážně v Americe, i když i u nás má své uživatele. Aplikace vznikla jako studentský školní projekt Stanfordské Univerzity a pro její jednoduchost a rychlost sdílení se velmi rychle rozšířila. 

TikTok je mobilní aplikace pro vytváření a sdílení krátkých videoklipů. Je používána stovkami milionů uživatelů po celém světě, oblíbená je především mezi mladšími jedinci. Jedná se o jednu z nejkontroverznějších platform dneška. Potýká se s řadou etických problémů z důvodu častého výskytu dětské pornografie, kyberšikany a dalších problematických jevů. 


Ing. Petr Tsironis Digitální identita Digitální technologie Digitální kalendář Digitální kancelář Digitální kompetence Digitální výuka Digitální vzdělávání