Pravda, u videí a dalších médií toto odosobnění nehrozí, i tak ovšem vnímáme situaci jinak než v reálném životě. Nesedíme v restauraci nebo v kanceláři, nečekáme na tramvaj na zastávce: jsme před svítícím displejem PC nebo laptopu, u klávesnice a myši. Připadáme si bezpečně a anonymně. Vyjadřujeme myšlenky, ale mnohdy si neuvědomujeme, že textová komunikace je odlišná: chybějící intonace, mimika, možnost okamžitého pokračování diskuze, absence živého člověka naproti nám, to vše ovlivňuje konečné jednání na internetu.
To je často poněkud vulgární. Frekvence velmi osobních urážek, agresivity, nadávek, nekonstruktivní kritiky dosahuje někdy až zarážející úrovně. Problematická je také tendence nejdříve psát, potom myslet: když si cizí názor nespojíme s reálným člověkem, jeho obličejem a tím, co o něm víme a známe, můžeme snadno být mnohem kritičtější, okamžitě odsuzovat jeho činy nebo víru a častovat jej výrazy, které bychom v reálném světě snad raději ani nevyslovili.
Internet také zákonitě ještě podtrhává a zesiluje už tak třeskává témata. Politika, náboženství, celebrity: někdy se zdá, jako by v digitálním prostoru ani nebylo možné nemít názor. Polarita společnosti, v evropském a americkém kontextu už tak napjatá k prasknutí, je ještě podpořena systémem lajků sociálních sítí. Nejvíce jsou vidět ti nejhlasitější a nejagresivnější, mají totiž nejvíce reakcí, negativních i pozitivních. Při obvyklém postupu vzniknou dva póly: jeden obhajuje majoritní názor a staví na dominanci většiny; ten druhý se snaží svůj postoj vysvětlit.
Jen málokdy k tomu však vůbec dostane příležitost: brzy se naprostá většina diskuzí promění v žumpu osobních útoků bez relevantního smyslu. Skutečná argumentace dostává prostor jen v mizivém počtu případů, častěji u lidí, co se znají osobně; není divu, umí číst takzvaně „mezi řádky" a vykládat si text tak, jak jej autor pravděpodobně skutečně zamýšlel.
Obřím problémem je také časté zesměšňování a nemístný sarkasmus. Jistě, ironie je mocný nástroj, nesmí však být nadužíván a jeho aplikaci je nutné pečlivě zvážit. To se na internetu obvykle neděje. Pokud předložíte argument a místo zamyšlení a protiargumentů se dočkáte jen arogantního zesměšnění, ovlivní vás to. Uděláte to tak ještě jednou, dvakrát… a velmi brzy toho zanecháte. Anebo se přidáte na druhou stranu barikády, i to internet způsobuje: nutí nás přizpůsobovat se toxické atmosféře, abychom do ní byli schopni patřit. Člověk je tvor společenský a má přirozené nutkání patřit do kolektivu.
I z těchto všech důvodů, a ještě mnoha dalších, vznikla v roce 1995 netiketa.
Vraťme se však k netiketě samotné. Její základní principy se nemění, překlad prapůvodních stanov má na svých stránkách například český Hoax, který se zabývá bojem proti šíření řetězových e-mailů a fake news.
Ty jsou rozsáhlé a přečíst se je vyplatí, ovšem zestručněná verze pravidel by byla vhodnější. Protože variací a specifických úprav je skutečně hodně, přinášíme naši vlastní variantu, vhodnou pro vaši práci i osobní digitální život. Vycházet budeme ze skvělých
pravidel BBC, které mezinárodně slouží jako zářný příklad moderní internetové etikety, staré dobré netikety od
Sally Hambridgeové z Intelu. O vlastní variace se v českém prostředí pokoušela například
Lupa nebo server
Chování.eu, avšak žádný z nich nevystihuje úplnou podstatu pravidel netikety.
Ještě poznámka, kterou si vždy dobře pamatujte: na internetu nejste anonymní, a ti, se kterými diskutujete, jsou lidé, stejně jako vy.
Jak vidíte, základy netikety nejsou nic složitého – jejich osvojením však pomůžete nejen sobě, ale celému digitálnímu prostoru. Spokojenější budete nejen sami se sebou, ale i s celkovou diskuzí jako takovou. Mimo jiné jde o základní typ digitálních kompetencí: pokud se umíte chovat v digitálním prostoru, nestane se vám, že by vás při prozkoumávání vaší digitální stopy HR pracovník vyřadil z výběru potenciálních zaměstnanců (a věřte nám, děje se to).
Tím mimo jiné zajistíte svou konkurenceschopnost i do budoucna v dnešní silně digitalizované éře. Tu podporuje v rámci rozvoje digitální gramotnosti i projekt
DigiStrategie 2020, a nedílnou součástí celého procesu je i netiketa.