Protože starý notebook byl sice trochu ohmataný, ale stále bez problému funkční, rozhodl se, že jej prodá na internetu. Sestavil proto inzerát, který vystavil na několika online bazarech. Cenu trochu nadsadil, řekl si, že zlevnit může kdykoli. Prvních pár dnů se nic nedělo, až asi za týden v pátek odpoledne mu blikla v chatu zpráva
"Dobrý den, máte ještě ten notebook? Měl bych zájem."
Roman zrovna dělal retuše čerstvých svatebních fotografií, ale vidina rychlého prodeje jeho koncentraci rychle převedla jinam. Odepsal, že není problém a že přístroj je připraven k předání.
"Potřeboval bych to mít zítra ráno u sebe, zvládnete mi počítač odeslat ještě dnes? Vaši cenu respektuji a zaplatím přes banku okamžitě, když mi pošlete číslo účtu", pokračoval zájemce v konverzaci.
Pracovní soustředění bylo definitivně pryč, Roman vylovil z paměti číslo a hned ho poslal do konverzace. Z druhé strany přišlo rychlé "OK" a asi za dvě minuty chat cinká znovu:
"Tak je to hotové, peníze odeslány. Pošlu pro počítač kurýra, do hodiny je u vás. Mohu požádat o adresu? Potvrzení z banky pošlu další zprávou."
Roman bleskově vypsal adresu domů a mrknul do rohu, kde stála krabice se starým notebookem: "To je panečku rychlost," pomyslel si, když mu na displeji blikla další zpráva, tentokrát i s přílohou:
"Tady je to potvrzení z banky, peníze máte do rána na účtu. Kurýr už je na cestě k vám."
Po rozkliknutí se na displeji objevil strohý oficiální formulář Potvrzení o platbě, kde pod logem banky stálo, že finanční ústav potvrzuje, že z účtu 123456789/5678 vedeného na majitele Jiřího Malého bylo převedeno 4500 CZK na účet 45454545/5566, což je číslo Romanovy banky. Roman se spokojeně usmál a odlomil si kousek čokolády, která ležela na stole. Za pár desítek minut zastavila před domem bílá dodávka a Roman předal šoférovi balíček. Krátkou zprávou kupujícímu, který měl svůj profil označen jako Big George, ještě poděkoval za rychlý obchod a na svém novém notebooku pokračoval v rozdělané práci.
Za tři dny večer Roman kupoval na e-shopu nový filtr na teleobjektiv. Při platbě si uvědomil, že by měl pro jistotu zkontrolovat, zda platba za notebook dorazila. Pustil tedy internetové bankovnictví. Na výpisu za poslední týden však žádná příchozí platba v avizované výši nebyla. Zkusil to i další den, ale platba od Big George stále nikde. OK, zkusíme milému Georgovi napsat. Ale co to? Uživatel s daným jménem na síti vůbec neexistuje?
Protože platba nedorazila ani v dalších dnech, bylo jasné, že se Roman stal obětí internetového podvodníka. Při důkladné kontrole potvrzení z banky zjistil, že číslo účtu na potvrzení je smyšlené a celé potvrzení je jen obyčejný textový dokument bez elektronického podpisu banky. Takže podvrh. Vzhledem k tomu, že Roman nevěděl o podvodníkovi vůbec nic a nebyl schopen ani blíže identifikovat šoféra s dodávkou, šance na dohledání podvodně vylákaného notebooku je prakticky nulová.
Obrázek: Falešné potvrzení o provedení platby. Zdroj: Archiv autora. Uvedené údaje jsou smyšlené, upraveno na základě screenshotu reálného dokumentu Fio banky.
Vyrobit falešné potvrzení o platbě není při dnešních technických možnostech vůbec problém. Falešné může být jméno, částka, číslo účtu či jakýkoliv jiný údaj. Pokud vám jej někdo pošle jako screenshot bez elektronického podpisu banky, nelze žádným způsobem ověřit jeho pravost. Proto takový dokument nelze považovat za důvěryhodný. Skutečné potvrzení z banky obsahuje vždy digitální podpis instituce, která jej vytvořila. Potvrzení zaslané ve formě obrázku nikdy nelze považovat za důvěryhodné.
Přečtěte si také: Dodržujte zásady kybernetické bezpečnosti