K případové studii, která nás provede reálnými zkušenostmi a příklady z praxe, oslovil projekt DigiKompetence pro spolupráci řadu předních firem a společností. Tyto společnosti budou postupně představovány prostřednictvím DigiPortálu a DigiPodcastů. Samotná případová studie bude v celé své šíři uveřejněna v polovině roku 2023.
První společností, kterou dnes představíme, je nadnárodní softwarový gigant AVAST s téměř dvěma tisíci zaměstnanců. Jak se vypořádali s tím, že ze dne na den museli zůstat doma?
Klíčovou osobou pro komunikaci v rámci realizace případové studie je paní Martina Suchomelová, která zastává pozici People Experience Director.
Do režimu homeoffice spadla celá firma doslova ze dne na den. A přesně tak rychle musela i zareagovat inovativními postupy a nastavením nových principů, jak dobu na homeoffice, která v Avastu trvala rok a čtvrt, co nejlépe zvládnout.
První myšlenky vždy směřují k zaměstnancům. Je potřeba jim naslouchat a zapojit je do procesu. Sami jej nazývají Our New Normal (v překl. Náš nový normál), jehož hlavním cílem je zaměřit se na fyzickou i psychickou pohodu zaměstnanců a poskytnout jim podporu. Velkým přínosem transformace práce byla pro Avast zažitá firemní kultura, která staví na tzv.5A. Adult, Accountable, Achievement-focused, Autonomous, a Asynchronous. To ve volném kontextovém překladu znamená: Jsme dospělí dejme si vzájemně svobodu a věřme si. Zaměstnanci se nehodnotí podle toho, kolik hodin stráví prací, protože primární jsou výsledky. Společnost Avast poskytuje svým zaměstnancům autonomii, se kterou jde ruku v ruce zodpovědnost. Umění pracovat asynchronně je zavedeno z logického důvodu. Ve společnosti Avast zaměstnávají profesionály z různých zemí, kteří pracují v různých časových zónách. Rozhovory s nimi ukázaly, že byli zvyklí spolupracovat na dálku ještě před pandemií, což nasvědčuje tomu, že tohle je pro Avast klíč k tomu zvládnout tak velkou změnu v tak krátké době. A navíc s efektivitou a entuziasmem.
Řešení situace homeoffice diskutovali aktivně s těmi nejdůležitějšími. Zaměstnanci. Na základě průzkumu, který se napříč společností třikrát uskutečnil, identifikovalo vedení společnosti nepohody a nedostatky, se kterými se na homeoffice potýká anebo potýkala i většina z nás. Hned v prvních dnech na homeoffice tak vznikla na intranetu sekce se všemi možnými informacemi. Takový vesmír všehovědění práce z domova. Zaměstnanci zde najdou rady a pomoc. Zaměřují se na šest oblastí, které pomáhají zvládnout:
Na intranetu zaměstnanci najdou tipy jak na well-being při homeoffice, tak i online teambuildingy. Nabízí pomoc v oblasti mentálního i fyzického zdraví. Konzultace s psychology je zásadní. Najdou tam i oblast týkající se podpory manažerů. Spousta z nich se doposud nesetkala s prací v remote nebo hybridním režimu. A nezapomínají ani na rodiče, kteří zůstali na homeoffice společně s dětmi. A to je výzva sama o sobě. Kromě toho firma každý týden posílá zaměstnancům ucelený newsletter s firemními novinkami či informacemi, které by zaměstnance mohly ve vztahu k novému normálu zajímat.
Společnost Avast nezapomněla ani na další benefity. Na základě průzkumu, který mezi zaměstnanci proběhl, se společnost podílí ještě na vybavení domácích kanceláří. Přispívají na ergonomické pracovní židle a stoly, IT vybavení a například i na platby za zvýšené energie.
Povinnost být na homeoffice již skončila díky zrušení vládních opatření. Možnost zůstat na homeoffice, když ve společnosti Avast pracujete, tu však stále je. Zaměstnanci Avastu se při práci na homeoffice osvědčili a firma je na ně právem hrdá. Konkrétní místo, odkud kde chtějí zaměstnanci pracovat, nechává firma jen a jen na nich s absolutním respektováním jejich rozhodnutí. Volit mohou mezi dvěma modely – modelem práce především z kanceláře (Work from Office), při kterém má každý zaměstnanec v kanceláři své přidělené místo, a modelem práce odkudkoliv (Work from Anywhere), kdy lidé pracují převážně z domova, či z chalupy nebo i ze zahraničí a do kanceláře docházejí pouze příležitostně.